Arbetsglädje

Nu har jag jobbat färdigt för dagen. Skulle gå till 22.00 men vid kvart i nio så sa Anneli till oss att vi kunde gå hem. Men det har varit en så sjukt rolig dag/kväll! Vi har sprungit omkring som galningar mellan alla olika avdelningar och jag har observerat en massa. Insulin, blodförtunnande genom injektion, medicin genom sond och har även sett en led som gått ur led. Det har varit otroligt intressant och jag har lärt mig en massa. Anneli är en fantastiskt bra handledare, vi får även titta i journaler och leta fram orsaker till varför vissa patienter behöver morfin vi vissa tillfällen m.m. 

Det är oxå otroligt hur vissa patienter kan vara så positiva och glada. Det är ofta de som har det sämst med krämpor och smärtor. Vi mötte en patient som hade mycket besvär och mycket smärta men hon var så glad så, men samtidigt mycket realistisk med sina "chanser" att bli bra igen. Hon var väldigt på att visa hennes problem som var en led som ville hoppa ur ofta och när vi kom var den ur. Men hon skötte detta själv och poppade tillbaka den igen. Det var otroligt hur oberörd av det hon var. Själv stod man där och det riktigt kröp i huden på en när man såg den leden som så uppenbart inte satt där den skulle. Men hon skulle opereras för detta så jag ska hålla tummarna för henne. Men det är såna människor som verkligen laddar batterierna på en. Man är trött och sleten så kommer man in till en sådan patient och man blir så glad och pigg igen :)

Efter de här två dagarna så känner jag verkligen att jag har valt rätt yrke. Man är ju osäker ibland om det är rätt och om man kommer orka plugga i två år till, men nu under praktiken så känner jag verkligen att det är rätt för mig. Det känns när man kommer hem piggare och mer laddad än när man åkte dit. Det brukar ju vara tvärtom. Man längtar hem efter jobbdagen, men jag hade gärna stannat i några timmar till. Jag vill nästan inte tillbaka till skolan, jag skulle gärna stanna kvar och jobba på resurscentrum istället :P 
Men det kommer tids nog. 

Såhär glad kan man vara efter en jobbdag^^

Nu ska jag göra iordning en ostmacka samt en kopp té och slappa framför tvn en stund och sen blir det sängen. Börjar åtta imorrn.  
Bye

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback